måndag 31 maj 2010

Ja va ska man säga...

Några minuter innan dagens gudstjänst skulle börja satt församlingen i sina bänkar och pratade med varandra. Plötsligt uppenbarar sig Satan framme i kyrkan, alla började skrika och började att springa mot utgången nästan trampande på varandra för att komma ut.

Snart var kyrkan tom med undantag för en äldre herre som satt lugnt och stilla i sin bänk utan att röra sig, det såg inte ut som han märkte att Guds största fiende fanns i hans närhet.

Satan gick fram till honom och sa, ”Vet du vem jag är?”
Mannen svarade, ”Jajamen gör jag så.”

”Är du inte rädd för mig”? Frågade Satan
“Inte ett endaste dugg” svarade mannen

”Är du medveten om att jag kan döda dig med ett enda ord?”
”Tvekar inte en sekund på att du kan det” svarade den gamle mannen lugnt

”Är du också medveten att jag kan förstöra hela ditt resterande liv med bara en gest från min hand?”
”Jamen, det är jag mycket medveten om” sa mannen

”Och du är fortfarande inte ett dugg rädd för mig?” frågade Satan
”Verkligen inte” svarade mannen

Lite sur och stött frågade Satan: ”Varför är du då inte rädd för mig?”
Den gamle mannen svarade lugnt,
”Har varit gift med din syster i 48 år”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar